Je bedrijf verkopen is misschien wel een van de belangrijkste deals in je leven. Als je denkt dat het zomaar geregeld is, dan heb je het mis. Het verkopen van je bedrijf is een complex proces waar je al gauw een jaar voor uit moet trekken. In de volgende stappen leggen we uit hoe je succesvol je bedrijf kunt verkopen en waar je op moet letten.
1. Oriëntatie
Misschien loop je al enige tijd met het idee rond om je bedrijf te verkopen, omdat je bijvoorbeeld met pensioen wilt. Het kan ook plotseling komen, vanwege ziekte of omdat een koper zich onverwacht aandient. Het is goed om voor jezelf op papier te zetten waarom je jouw bedrijf wilt verkopen. Dit zal namelijk invloed hebben op hoe je afscheid neemt van je bedrijf. Heb je nagedacht over hoe het zit met je inkomsten na de overdracht? Wil je het bedrijf zo snel mogelijk verkopen of met een zo hoog mogelijke opbrengst? Wat wil je overdragen aan de koper; aandelen of activa/passiva? Wil je nog betrokken blijven bij het bedrijf? Zo ja, in financiële of operationele zin? Of misschien als adviseur? Dit zijn allemaal vragen waar je over na moet denken.
2. Waardebepaling
De waarde van je bedrijf kan je zelf bepalen, maar je kunt natuurlijk ook de hulp inschakelen van je bijv. je boekhouder of een waarderingsexpert. Er zijn namelijk een hoop factoren die de waarde van jouw bedrijf kunnen beïnvloeden, zoals vrije kasstromen, je risicoprofiel, goodwill of een unieke locatie. Wil je de waarde nog verhogen? Optimaliseer dan je vrije kasstromen en je risicoprofiel. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je meer voorspelbare omzet binnenhaalt en jezelf binnen het bedrijf overbodig maakt. Dit is aantrekkelijker voor potentiële kopers. Daarnaast kan het ook handig zijn om een belastingadviseur in de arm te nemen. Door vooraf een juiste fiscale structuur op te tuigen kun je later mogelijk geld besparen.
3. Koper zoeken
Een potentiële koper kan zich al bij je gemeld hebben, bijv. iemand binnen je familie, het bedrijf of een kennis. Maar misschien wil je dat wel helemaal niet. Je kunt je bedrijf ook verkopen aan de concurrent of aan bedrijven die iets in hun portfolio missen. Er zijn databanken waar je je bedrijf anoniem op kunt aanbieden. Voor de potentiële kopers schrijf je een informatiememorandum. Dit is eigenlijk een soort verkoopbrochure waarin potentiële kopers kennismaken met jouw bedrijf. Hierin staat o.a. de geschiedenis en de activiteiten van het bedrijf, samenvattingen van jaarrekeningen en prognoses voor de toekomst van het bedrijf.
4. Onderhandelen
Als je eenmaal een serieuze koper hebt gevonden, ga je daarmee verder het verkooptraject in. Ga niet onvoorbereid de onderhandelingen in. Bepaal voor jezelf het minimale bedrag dat je voor je bedrijf wilt ontvangen. Probeer ervoor te zorgen dat je niet afhankelijk wordt van de deal, want dit verslechtert jouw onderhandelingspositie. Denk ook na over de concessies die je wilt doen. Mag jouw bedrijfsnaam veranderd worden? Wil je garanties dat de koper jouw personeel niet gelijk na overdracht ontslaat? Als jullie onderhandeld hebben en samen grotendeels tot een akkoord zijn gekomen, worden de afspraken door een advocaat vastgelegd in een koopovereenkomst en een intentieverklaring. Het doel van een intentieverklaring is om koper en verkoper enigszins aan elkaar te binden, zodat terugtrekken lastiger wordt. Hierna voert de koper een boekenonderzoek uit. Afhankelijk van wat er uit het onderzoek komt, wordt er weer onderhandeld.
5. De verkoop en overdracht
Voor een bv geldt dat als er overeenstemming is, alle documenten, zoals de koopovereenkomst en de eventuele leveringsakte, bij de notaris ondertekend worden. De aandelen zijn dan nog niet overgedragen. Dit gebeurt pas als je zeker weet dat je de koopsom zult ontvangen. De notaris ziet hierop toe en zal het aankoopbedrag van de koper ontvangen op een derdengeldenrekening. Daarna vindt de levering van de aandelen plaats. Bij een eenmanszaak hoef je alleen naar de notaris als er ook onroerend goed overgedragen wordt. Alles is rond! Voor jou breekt een nieuwe fase aan.