Als je personeel in dienst neemt, zorgt dat voor extra risico’s voor je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een ongeval op het werk of een werknemer die arbeidsongeschikt raakt. Het is daarom verstandig om goed na te denken over het afsluiten en/of aanpassen van verzekeringen. Wij bespreken hieronder de belangrijkste verzekeringen voor werkgevers.
1. Ziekteverzuimverzekering
Loondoorbetaling bij ziekte, een ongeval of een burn-out is verplicht en kan wel 2 jaar duren! Een zieke werknemer kan je bedrijf echt veel geld kosten. Door een ziekteverzuimverzekering af te sluiten, loopt je bedrijf geen financieel risico door ziek personeel. Denk bij het aannemen van personeel ook na over het in schakelen van een arbodienst. Zij kunnen je ondersteunen bij ziek personeel en dit kan je een hoop geregel achteraf besparen.
2. Aansprakelijkheidsverzekering
Als werkgever ben je meestal aansprakelijk voor schade door fouten, nalatigheid of onvoorzichtigheid van personeel. Zorg er daarom voor dat de aansprakelijkheid van je nieuwe medewerker ook verzekerd is!
3. Collectieve ongevallenverzekering
Met deze verzekering zorg je ervoor dat een werknemer een financiële compensatie krijgt als deze door een ongeval overlijdt of blijvend invalide raakt. Denk hierbij aan ongevallen op het werk of tijdens woon-werkverkeer.
4. Pensioenverzekering
Een pensioenverzekering is verplicht als jouw onderneming binnen de sector van een bedrijfstakpensioenfonds valt, tenzij je in aanmerking komt voor een vrijstelling van verplichte deelname.
Als jouw onderneming niet binnen de sector van een bedrijfstakpensioenfonds valt, kun je alsnog een pensioenregeling treffen voor je medewerkers. Het is voor werknemers namelijk een secundaire arbeidsvoorwaarde die hen kan overhalen bij jou te komen werken.
Recent Posts