Bijna iedereen heeft het wel eens gedaan; tweedehands spullen kopen. Voor minder geld kun je vaak toch hele mooie spullen kopen! Ook als ondernemer kan dit erg voordelig zijn.
Maar hoe toon je aan dat het zakelijke kosten zijn als je iets tweedehands hebt gekocht van een particulier?
Hieronder zullen we dit voor meerdere situaties uitleggen.
Situatie 1: je koopt een tweedehands artikel via een advertentie van bijv. Marktplaats.
– betaal indien mogelijk via je zakelijke rekening en anders contant
– print de advertentie uit en noteer het volgende op de advertentie: de overeengekomen prijs als deze afwijkt van de advertentieprijs, de betaalwijze (bank/contant), de datum van de koop, jouw naam en die van de verkoper en de handtekening van jullie beiden.
Situatie 2: je koopt een tweedehands artikel zonder dat er een advertentie is.
– betaal indien mogelijk via je zakelijke rekening en anders contant
– maak zelf een bon (of gebruik een bonnenboekje!) en noteer het volgende op de bon: een omschrijving van het artikel, de overeengekomen prijs, de betaalwijze, de datum van de koop, jouw naam en die van de verkoper en de handtekening van jullie beiden.
Situatie 3: je koopt een tweedehands artikel en de advertentie is verwijderd en je hebt geen contactgegevens van de verkoper.
Probeer deze situatie altijd te voorkomen, want de kans bestaat dat de Belastingdienst deze kosten niet als zakelijke kosten zal accepteren.
– betaal indien mogelijk via je zakelijke rekening en anders contant
– schrijf een verklaring met de volgende gegevens: dat je het artikel hebt gekocht voor zakelijke doeleinden, een omschrijving van het artikel, de overeengekomen prijs, de betaalwijze, locatie en datum van de koop en jouw naam en handtekening.
Recent Posts